Brev:
Brug for mere mad?
2. juni 2017
Alder:
4 mdr.
Brug for mere mad?
Hej Helen
Vores datter Asta er fra 27. Januar (født 12 dage efter termin) og har været flaskebarn siden hun var 10 uger. Fra hun var 7 uger begyndte hun at sove næsten hver nat fra kl 19-06 uden mad. Til gengæld spiste hun så en masse i sine vågne timer.
Hun er nu 18 uger og har i denne uge ændret sit spise- og søvnmønster. Hun bliver fortsat puttet kl 19.00-20.00, og trives godt med det. Men har derefter vågnet kl 4.00 og været hammer sulten. Så får hun flaske (235ml færdigblandet og spiser op) og sover til kl 7.00. Her vågner hun og pludrer og er i dejligt humør. Hun melder først sult igen omkring kl 8.30 og spiser måske 100ml, og er derefter klar til at sove. Hvis jeg tilbyder hende før hun selv giver lyd sjat-spiser hun kun 5-10 ml.
Vi plejer at tilbyde mad lige inden sengetid, men det er meget forskelligt hvor meget hun tager. Vi har inden for den sidste måned skiftet til et større suttehoved og mængden i flaskerne er også gået en ske op.
Hun vejer 7600g og er 63 cm lang. Hun vejede 3920 ved fødslen, men tabte sig (dog ikke mere end 10%) efter en hård fødsel og en mælkeproduktion der gjorde hende til en slowstarter.
Vi vil selvfølgelig gerne tilbage til den meget privilegeret søvn - særligt da vi kan mærke at Asta sover bedre om dagen når hun er helt gennemudhvilet. Det skal siges, at hun altid har været lidt en bisse til at sove om dagen. Hun sover bedst i barnevognen, og det har været meget forskelligt hvor længe hendes lurer har varet i løbet af dagen.
Hvordan sørger vi for at hun ikke er ved at vænne lidt om på det hele og de ellers fine spise-rutiner i løbet af dagen? Kunne det handle om at hun skal tilbydes andet i løbet af dagen? Eller evt. vælling som den sidste flaske? :-)
Jeg håber, at mit spørgsmål er gennemskueligt :-)
God fredag,
Med venlig hilsen
Astas mor